۲۹ مهر ۱۳۹۷ - ۰۴:۴۰
کد خبر: ۵۸۲۹۸۳

فضای مجازی | خوب، بد، زشت

علی علیزاده: وقتی اسامی خبرنگارانی که قتل خاشقچی را به ایران وصل می‌کنند مرور می‌کنی، کشف می‌کنی به صورت «کاملا تصادفی» اکثریت این خبرنگاران یا مستقیما برای سعودی کار می‌کنند و یا غیرمستقیم بودجه سازمان‌شان به سعودی وصل است.
شبکه های فارسی زبان معاند

به گزارش خبرگزاری رسا، علی علیزاده تحلیلگر مسائل سیاسی طی یادداشتی درباره قتل خاشقجی در کانال شخصی خود در فضای مجازی، نوشت:

جهان هفده روز دنبال خاشقچی میگردد. تمام تلویزیونها بیست و چهار ساعته مشغول وراجی درین باره. تمام تحلیلگران جهان (به غیر از کاملیا انتخابی تحلیلگر ایران اینترنشنال) حدس می‌زنند کار سعودی بوده و در کنسول به قتل رسیده. سعودی هم با اعتماد به نفس می‌گوید در سفارت هیچ جنازه‌ای نیست و ما هم هیچ اطلاعی نداریم.

مجلهWrap مصاحبه‌ای با تیتر بزرگ درباره خاشقچی و در خطر بودن جان بقیه خبرنگاران می‌نویسید. شخصت مصاحبه؟ مسیح علی‌نژاد که می‌گوید از مرگ خاشقچی وحشت کرده و معتقد است دولت ایران می‌خواهد او را هم سربه نیست کند. با خود فکر می‌کنی خاشقچی را به ایران وصل کردن دکترای بی‌وطنی می‌خواهد.

ناگهان دیشب بن‌سلمان یادش آمد تمام مدت چیزهایی می‌دانسته. حالا میگویند خاشقچی رفته کنسول و مشت زنی و دعوا راه انداخته و خودش را به قتل رسانده است.

فکر می‌کنی رسوایی بدتر از این ممکن است؟ هم برای سعودی هم برای آمریکایی که باید به شعور سیصد میلیون شهروندش توهین کند و این مزخرف را بجای خبر به خوردشان بدهد.

فکر میکنی آبروریزی از این بزرگتر؟ هم برای غرب پرادعای طرفدار حقوق بشری که سالی یکبار باید کثافتکاریهای بن‌سلمان را ببیند و دروغهای کودکانه بعدش را بشنود و هم برای آن اپوزیسیونی که یکسال پیش این موقع اصلاحات بنیادی بن‌سلمان را در بوق کرده و بر سر ایرانیان می‌زدند که از سعودی هم کمترید.

فکر می‌کنی اپوزیسیون بعد چنین بی‌شرمی یک هفته‌ منفعل و ساکت می‌شود.

ناگهان سیل نوشته‌های «تصادفی» و خودجوش اپوزیسیون را می‌بینی که مشغول عزاداری برای قتل فروهرها و زهرا کاظمی و کالبدشکافی تاریخ قتل سیاسی در ایران از هخامنشیان تا امروزمی‌شوند.

یعنی قتل خاشقچی توسط بن‌سلمان هم محرک حمله به حکومت ایران می‌شود؟ چرا که نه. وقتی یازده سپتامبری که تحقیقات مقامات آمریکا به صراحت نشان داده با دخالت سفارت عربستان در واشنگتن بوده به ایران وصل می‌شود چرا خاشقچی وصل نشود؟ یازده سپتامبری که به خاطرش دو کشور افغانستان و عراق  تا امروز اشغال شده و به هیچ تبدیل شده‌اند.

اسامی خبرنگارانی که خاشقچی را به قتلهای ایران وصل می‌کنند را مرور میکنی. کشف می‌کنی به صورت «کاملا تصادفی» اکثریت این خبرنگاران یا مستقیما برای سعودی کار می‌کنند و یا غیرمستقیم بودجه سازمان‌شان به سعودی وصل است.

ازین خبرنگاران بپرسی اغلبشان انکار می‌کنند که محل کار یا بودجه‌شان روی نگاه و نظرشان تاثیری داشته است. فکر می‌کنند چون دستورالعمل کتبی نداشته‌اند آزادند. آنها بر خویش جاهلند ولی ما می‌دانیم که معیشت و شرایط زیست مادی و اقتصاد، ایدئولوژی انسان را تعیین می‌کند و به آگاهی تعین می‌بخشد.

*تیتر این متن کنایه‌ای است و نه جدی. لطفا از این تیتر بهانه‌ای برای نفوذی بودن نگارنده استخراج نکنید./۹۶۹//۱۰۲/خ

ارسال نظرات